Home

Monday, February 15, 2010

Asal Usul Pekan Teluk Sengat

Pemandangan pekan Telok Sengat,Kota Tinggi, Johor

Panglima Buyong ialah org kepercayaan raja. Dia bebas masuk dan keluar istana. Di istana ramai dayang yang menguruskan persiapan raja. Panglima Buyong jatuh hati dengan seorang dayang yang bernama Azizah. Azizah juga sukakan dia. Mereka sepakat melarikan diri.

Pada suatu malam, mereka melarikan diri senyap-senyap dengan menggunakan sampan. Dua hari dua malam mereka di laut, baharulah sampai ke pantai, pantai itu tidak jauh dari Kampung Johor Lama. Panglima Buyong menukar nama supaya tidak diketahui orang.

Jeti Telok Sengat

Di istana, raja sangat murka atas kehilangan dayang baginda. Daeng Haji Muda dan Daeng Haji Putih dititahkan merisik ke seluruh jelajah takluk. Mereka pahlawan terbilang dari Bugis.

Akhirnya mereka menemui Panglima Buyong di Kampung Johor Lama. Apabila sampai di rumah Panglima Buyong, Daeng Haji Putih dan Daeng haji Muda menikamnya. Panglima Buyong cedera parah.

Setelah kedua-dua pahlawan Bugis itu meninggalkan Buyong, baharulah org kampung berani menziarahinya. Mereka merawat Panglima Buyong. Lukanya teruk sekali. Apabila bertanya keadaannya, semuanya menjawab, "Teruk sangat."

Seorang pedagang Cina telah singgah di kampung itu. Dia singgah dan mendengar cerita orang cedera. Dia cuba mengubat tetapi dia juga tidak sanggup. Dengan loghat cinanya dia menjawab, "Telok Sengat". Sejak itulah pekan itu digelar Teluk Sengat.

(Dipetik dari : Himpunan Cerita Rakyat Malaysia)

2 comments:

  1. Interesting;exiciting;and lucu....ada lagi cerita sebegini di negeri Johor?Kenapa banyak nama "PARIT" misalnya; atau nama"JAWa".Parit Karjo,Parit Jawa, parit Rojo dsb

    ReplyDelete
  2. Kalau ada ceritanya yang original boleh masukkan dalam warisan Johor.sekian terima kasih dan matur nuwon(arigato ghuzaimas= TQ)

    ReplyDelete